احاديث درباره مال و ثروت احاديث درباره مال و ثروت

احاديث درباره مال و ثروت احاديث درباره مال و ثروت

حضرت محمد (ص) : هر امتي گوساله اي دارد ( که او را منحرف مي کند ) و گوساله اين امت ( امت پيامبر اکرم ) دينار و درهم است.يعني همانطور که گوساله بني اسرائيل پيروان حضرت موسي (ع) را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند ، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پيامبر (ص) مي گردد. ( امروز شاهديم که طبق گفته پيامبر (ص) خيلي از پيروان آن حضرت حتي از به ظاهر خوبان اين امت چنين شده اند) محجة البيضاء جلد ? صفحه ???
————————————————–
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده : درهم و دينار ( و دوستى آنها ) آنان را که پيش ‍ از شما بودند هلاک کردند، و همان دو هلاک کننده شمايند. اصول کافى جلد ? صفحه ?
————————————————–
مولا علي (ع) : مال دوستي عاقبت انسان را تباه مي کند و آرزوها را گسترده و طولاني مي کند. ميزان الحکمة جلد ? صفحه ???? حديث ?????
————————————————–
مولا علي (ع) : وقتي خداوند بنده اي را دوست بدارد ، مال و ثروت را در پيش او منفور و ناپسند جلوه مي دهد و آرزوهاي او را کوتاه مي کند و چون خداوند بدي بنده اي را اراده کند ، مال و ثروت را محبوب او قرار دهد و آروزهايش را گسترش مي دهد. خداوند متعال بدي هيچ يک از بندگان خود را نمي خواهد مگر اينکه خود بنده اعمالي را انجام دهد که مورد خشم پروردگار خود قرار گيرد که در اين صورت خدا هم او را رها ميسازد و به خودش وا مي گذارد. غررالحکم جلد ? صفحه ??? حديث ???? و ????
————————————————–
مولا علي (ع) : زيادي ثروت قلبها را تباه ميسازد و گناهان را پديد مي آورد. ميزان الحکمة جلد ? صفحه ????
————————————————–
امام صادق (ع) : ثروت از آن خداست و او آن را نزد بندگان خود امانت گذاشته و دستور داده است که از آن در حد متعارف بخورند و بياشامند و لباس تهيه کنند و ازدواج کنند و براي سواري از آن استفاده کنند وبا بقيه آن به مومنان نيازمند کمک کنند ، بنابراين کسي که در هر قسمت از آن از حد معمول تجاوز کند و بيشتر مصرف کند ، مرتکب گناه شده است و آنچه زيادي خورده يا آشاميده يا پوشيده يا در امر ازدواج و سواري صرف کرده است ، حرام است. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
امام صادق (ع) : ابليس ملعون مي گويد : در مورد بني آدم ، هرچه مراخسته و ناتوان کند ( فريبم را نخورد ) ، در اين سه چيز به فريب دادن آنها موفق ميشوم : ??به دست آوردن مال از راه غير حلال ??جلوگيري کردن او از پرداخت واجب مالي ( مانند زکات ، خمس و …. ) ??مصرف کردن مال در راه ناروا و حرام. خصال الصدوق صفحه ??? حديث ???
————————————————–
امام صادق (ع) : دعاي چهارکس مستجاب نميشود : ??کسي که در خانه بنشيند و بگويد : خدايا روزي مرا برسان ، که خدا به او ميگويد : آيا دستور ندادم که پي روزي بروي و تلاش کني. ??مردي که مغلوب زنش شده است ، که خداوند مي گويد : آيا اختيار او را به دست تو واگذار نکردم ؟ ??فردي که داراي مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گويد : خدايا روزيم را برسان که خداوند ميفرمايد : آيا دستور ندادم که ميانه رو باش و اسراف نکن ، سپس اين آيه را خواند : بندگان خدا کساني هستند که هنگام انفاق اسراف نمي کنند و بخل هم نمي ورزند بلکه ميان اين دو راه ميانه را ميگرند.??مردي که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندي بگيرد خداوند ميفرمايد : مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگيري ؟ بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
—————————————————
کسب مال حلال
حضرت محمد (ص) : عبادت هفتاد بخش است و بهترين بخش آن بدست آوردن مال حلال. ثواب الاعمال و عقاب صفحه ??? حديث ?
————————————————–
حضرت محمد (ص) : کار کردن براي کسب مال حلال ، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. جامع الاخبار صفحه ??? حديث ????
————————————————–
امام صادق (ع) : هيچ خيري نيست در کسي که دوست ندارد مال حلال جمع کند تا آبروي خود را با آن حفظ کند و قرض خود را با آن ادا کند . ( چنين کسي انسان بي خير است ) بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ??
————————————————–
امام کاظم (ع) : کسي که در پي روزي حلال براي خود و خانواده اش باشد ، همانند کسي است که در راه خدا جهاد کند. بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ?
————————————————–
مولا علي (ع) : آفرين به کسي که پيش خود فروتن و کسب او پاکيزه ( و حلال ) باشد. بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ?
————————————————–
محمد بن هارون گويد : به امام هادي (ع) عرض کردم : از پدران شما براي ما نقل شده که زماني بر مردم مي آيد که هيچ چيز کمياب تر از برادري مونس و همدم يا کسب درهمي از راه حلال نباشد.امام (ع) در جوابم فرمود : انسان کمياب موجود است ولي تو در زماني هستي که هيچ چيز سخت تر از به دست آوردن مال حلال و برادر ديني نيست. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : کسي که بعد از تلاش در طلب مال حلال بيتوته و استراحت کند ، او آمرزيده شب را به صبح مي اورد. بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ?
————————————————–
امام صادق (ع) : تلاش در بدست آوردن روزي حلال را رها نساز ، زيرا که آن کمک به دين داري توست و هميشه مرکب خود را ببند و به خدا توکل کن. ( با توکل زانوي اشتر ببند) بحار الانوار جلد ??? صفحه ? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : هرگاه به مردي نگاهش مي افتاد و از او خوشش مي آمد ، ميفرمود : آيا او شغل و حرفه اي دارد ؟ پس اگر مي گفتند : نه ميفرمود : او از چشم من افتاد . گفته ميشد : چرا يا رسول الله ؟ ايشان پاسخ مي داد : چون مومن اگر شغلي نداشته باشد ، با ( خرج کردن) دينش زندگي کند و از دينش مايه ميگذارد. بحار الانوار جلد ??? صفحه ? حديث ??
————————————————–
امام صادق (ع) : سه خصلت است که در هر که باشد وارد بهشت ميشود و خداوند از حوريان بهشتي نصيب او ميکند ، هر طور و هر قدر که او بخواهد : ?? فرو بردن خشم ?? صبر و مقاومت بر شمشيرها به خاطر خداي متعال ?? وقتي کسي به مال حرام ميرسد ، آن را بخاطر خدا ترک کند. بحارالانوار جلد ?? صفحه ??? حديث ?
————————————————–
امام رضا (ع) : راوي گويد : به امام هشتم (ع) گفتم : فدايت شوم ! دعا کن خدا به من روزي حلال عطا کند.فرمود : مي داني حلال چيست ؟ گفتم : پيش ما حلال همان کسب پاک و پاکيزه است. امام (ع) فرمود : امام زين العابدين (ع) ميفرمود : حلال ، غذاي برگزيدگان است. سپس فرمود : اين چنين بگو : خدايا از تو روزي فراخ مي خواهم. ( شايد منظور اين است که روزي خدا آن قدر گسترده و زياد است که نيازي نيست انسان پي حرام برود ) کافي جلد ? صفحه ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : رها کردن لقمه اي حرام ، پيش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبي. تفسير المعين صفحه ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : رد کردن يک دانگ از حرام ( يک ششم دينار يا درهم ) پيش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است. جامع الاخبار صفحه ???
—————————————————
مال حرام
حضرت محمد (ص) : کسي که مالي را از راه غير حلال به دست آورد ، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : خداوند متعال فرمود : کسي که برايش مهم نباشد که دينار و درهم ( پول ) را از چه راهي به دست مي آورد ، براي من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم. بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : کسي که مالي از راه غير حلال به دست آورد ، خداوند او را تنگدست ميکند. بحارالانوار جلد ??? صفحه ? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : انسان در قيامت قدم از قدم بر نمي دارد تا اينکه از چهارچيز سوال شود :
??از بدن خود که در چه راهي آن را به کار گرفت. ?? و از عمرش که در کجا و چه راهي سپري کرد .??و از مالش که از کجا به دست آورد و در کجا مصرف کرد .??و از محب ما خاندان ( ائمه اطهار (ع) ) بحار الانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
روايت شده که : خدمت امام باقر (ع) از مردي ياد شد امام (ع) فرمود : وقتي کسي مالي از راه حرام به دست آورد خداوند حج و عمره و صله رحم را از او قبول نمي کند ، بلکه ازدواج با آن مال هم باطل خواهد بود. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
امام باقر (ع) : خداوند براي هر انسان رزق حلالي را مشخص و حتمي کرده است که به طور کامل به او خواهد رسيد ، و از طرفي رزق حرامي از طريق ديگر به او عرضه ميشود ، پس اگر از آن حرام مقداري برداشت به همان اندازه از مال حلال او کم ميشود و پيش خدا علاوه بر آن دو مال ، زيادي و افزوني است که خداوند در قرآن فرمايد : از فضل و زيادي که پيش خدا است از او درخواست کنيد. (سوره نساء آيه ??) بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
مولا علي (ع) : بزرگترين حسرت روز قيامت حسرت خوردن کسي است که مالي را از راه غير حلال به دست آورد و براي فرد ديگر به ارث گذارد ، و او آنرا در راه اطاعت و بندگي خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت گردد و اولي بواسطه آن مال حرام ( نخورده ) وارد جهنم گردد. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : کسي که مال مومني را به ناحق از او بگيرد و به او ندهد ، خداوند پيوسته از او اعتراض کرده و کارهاي نيک او را نکوهيده ميدارد و آنها را در نامه اعمال نيک او نمي نويسد تا توبه کند و مالي را که از آن مومن گرفته به او برگرداند. بحارالانوار جلد ??? صفحه ??? حديث ?
————————————————–
حضرت محمد (ص) : واي براي تاجران امت من از گفتن لا و الله و بلي والله ( قسم خوردن در داد و ستد ) و واي براي صنعتگران امت من از امروز و فردا کردن. ميزان الحکمة جلد ? صفحه ???? حديث ?????
—————————————————
آثار حلال خوري
حضرت محمد (ص) : کسي که روزي حلال بخورد ، فرشته اي بالاي سرش قرار ميگيرد و براي او طلب آمرزش ميکند تا وقتي که از خوردن آن فارق شود. ميزان الحکمة جلد ? صفحه ???? حديث ?????
————————————————–
حضرت محمد (ص) : کسي که چهل روز مال حلال بخورد ، خداوند قلب او را نوراني ميکند. بحارالانوار جلد ??? صفحه ?? حديث ??
————————————————–
امام صادق (ع) : يکي از سخت ترين واجبات بر بندگان خدا ياد کردن زياد خدا است ، سپس فرمود : مقصودم ذکر (( سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر )) نيست ، گرچه آن هم ياد خداست ، ولي منظورم اين است که در برخورد با آنچه که خدا حلال يا حرام کرده خدا را ياد کند ، اگر اطاعت خدا بود به آن عمل کند و اگر معصيت الهي بود آن را رها کند. اصول کافي جلد ? صفحه ?? حديث ? ( شرح : در وقت برخود با گناه ، خود را حفظ کنيم که اين کار، بهترين ذکر و ياد خداست )
—————————————————
آثار حرام خوري
حضرت محمد (ص) : هنگامي که لقمه حرام در شکم انساني قرار گيرد هر فرشته اي که در آسمانها و زمين است او را لعنت ميکند ، و تا وقتي که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نميکند ، و هر کسي که لقمه حرام بخورد بسوي خشم خدا رفته است ، پس اگر توبه کند خدا ميپذيرد ، و اگر قبل از توبه بميرد ، آتش به او سزاوارتر است. جامع الاحاديث صفحه ???
————————————————–
امام صادق (ع) در ضمن حديث معراج فرمود که پيامبر اکرم (ص) فرمود : گروهي را ديدم که سفره هايي از گوشتهاي پاک و پاکيزه و گوشتهاي آلوده جلويشان گسترده بود ولي آنان از گوشتهاي آلوده و کثيف ميخوردند و غذاهاي پاکيزه را وا ميگذاشتند ، از جبرئيل پرسيدم : اينها چه کساني هستند ؟ جبرئيل گفت : اينها کساني هستند که مال حلال را رها کرده ، و مال حرام ميخورند ، و آنان گروهي از امت تو هستند اي محمد ! بحارالانوار جلد ?? صفحه ??? حديث ?
————————————————–
امام صادق (ع) ميفرمود : اميرمومنان (ع) بارها ميفرمود : کسي که مال مومني را به حرام بخورد ، او از دوستان ما نيست. بحارالانوار جلد ??? صفحه ??? حديث ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : پيکري که از حرام تغذيه شده باشد وارد بهشت نميشود. جامع الاحاديث صفحه ???
—————————————————
درباره کسب حلال و حرام
حضرت محمد (ص) : هرکه خسته از طلب مال حلال شب را بگذراند شب را به روز آورده در حاليکه آمرزيده شده است. امالي صدوق مجلس ?? حديث ?
————————————————–
حضرت محمد (ص) : عبادت هفتاد جزء است ، بهترين جزء آن طلب ( روزي از راه ) حلال است. سفينة البحار جلد ? صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : حلال من تا روز قيامت حلال است و حرام من تا روز قيامت حرام است. سفينة البحار جلد ? صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : هرکه چهل روز حلال بخورد خداوند قلبش را نوراني کند. سفينة البحار جلد ? صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : عبادت ده جزء است نه قِسم آن در طلب مال حلال است. جامع الاخبار صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : هرکه مال حلال از دسترنج خود بخورد درهاي بهشت براي او گشوده شود که از هر کدام بخواهد داخل ميشود. جامع الاخبار صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : زماني بر مردم مي آيد که مرد باک ندارد آنچه از مال برادرش گرفته حلال بوده يا حرام. مجموعه ورام جلد ? صفحه ???
————————————————–
حضرت محمد (ص) : روح الامين جبرئيل از جانب پروردگارم به من خبر داد که هرگز کسي نمي ميميرد تا تمام روزي خود را دريابد پس از خدا بترسيد و در طلب روزي با جمال بپردازيد و بدانيد که روزي دو تا است ، يکي آنکه شما طلب مي کنيد و يک روزي هم هست که آن شما را طلب ميکند پس روزي خود را از حلال جوئيد که اگر آنرا از راه حلال جوئيد حلال مي خوريد و اگر از راه حلال نجوئيد حرام ميخوريد و همان روزي شما گردد و از خوردن آن ناچاريد. امالي صدوق مجلس ?? حديث ?
————————————————–
حضرت محمد (ص) : هرکه از دسترنج خود ( روزي حلال ) بخورد خداوند به او با نظر رحمت نگاه کند و هرگز عذابش نکند. جامع الاخبار صفحه ??
————————————————–
حضرت محمد (ص) : در ساختمان از بکار بردن ( مصالح ) حرام بترسيد زيرا که آن موجب ويراني است. اثني عشريه صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!